Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Mütercim Tercümanlık Bölümü tarafından “Cumhuriyetimizin 100. Yılında Çocuk Edebiyatı ve Çeviri Konferansı” gerçekleştirildi.
İstanbul Üniversitesi Emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Necdet Neydim’in konuşmacı olarak yer aldığı konferansın başında Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yüksel Topaloğlu bir açılış konuşması gerçekleştirdi. Prof. Dr. Yüksel Topaloğlu, Cumhuriyet değerlerine vurgu yaptığı konuşmasında, etkinliğin gerçekleştirilmesinde emeği geçenlere teşekkür etti. Mütercim Tercümanlık Bölüm Başkanı Doç. Dr. Rahman Akalın’ın Cumhuriyetimizin 100. yılına özel olarak gerçekleştirilen konferans ile ilgili konuşmasının ardından “Cumhuriyetimizin 100. Yılında Çocuk Edebiyatı ve Çeviri” adlı konferansa geçildi.
Çocuk edebiyatı ve çevirisi üzerine yaptığı çalışmalarla bilinen Prof. Dr. Necdet Neydim konuşmasında çocuk kavramı, çocuk edebiyatı ve çevirisi konularında kapsamlı bilgiler aktardı. Prof. Dr. Necdet Neydim, çocuk tanımının tarih içinde geçirdiği değişimlere değinerek başladığı konuşmasında, bu değişimlerin edebiyata olan yansımalarını hem batı hem de Türkiye bağlamında ele aldı.
“Çocuk kimdir? veya Nedir? Bu basit gibi görünen iki soru aslında çocuk tarihinin en temel paradigmasını anlatmaktadır” diyen Neydim, Avrupa’da sanayileşmenin ve sonrasında yaşanan gelişmelerin çocuğun toplumdaki yerinde nasıl bir değişime yol açtığını anlattı. Sanayileşmenin getirdiği kentleşmenin ardından çekirdek aile kavramının ortaya çıktığını söyleyen Neydim, böylece çocuğun ve çocuk eğitiminin önem kazandığını belirtti. Neydim, bu tarihten sonra çocuğa yönelik kitaplarda artık yetişkin edebiyatından uyarlanmış eserlerdense, çocuk gerçekliğinin, yani çocuk öznelliği ve eşitliğinin gözetilmeye başlandığını ifade etti.
Türkiye’de çocuk edebiyatının modernleşme hareketleri kapsamında çeviriler vasıtasıyla görülmeye başladığını aktaran Neydim, Cumhuriyet döneminde bir devlet politikası haline getirilmiş edebiyatımızdaki çeviri hareketine değindi.
Konuşması boyunca çocuğun toplumdaki değerine ve çocuk eğitiminin önemine değinen Neydim, çocukluğun kişilik gelişimi açısından önemli bir süreç olduğunu, edebiyatın bu süreçte bir köprü görevi gördüğünü ve çocuklara büyüme dayatması yapılmadan bu süreci yaşamalarına izin verilmesi gerektiğini söyleyerek konuşmasını bitirdi.
Konferans soru-cevap bölümünün ardından Prof. Dr. Necdet Neydim’e plaket verilmesi ile sona erdi.